Studiu APCF - Constientizarea riscurilor de frauda

Studiu APCF - Constientizarea riscurilor de frauda

In luna noiembrie #APCF a marcat evenimentul international "#FraudAwarenessWeek", initiat de #ACFE USA prin realizarea primei cercetari cantitative cu privire la "#ConstientizareaRisculuideFrauda" in randul companiilor din Romania. 

ACFE este cea mai mare organizatie anti-frauda cu peste 90,000 membri si principal furnizor de educatie in domeniul prevenirii fraudelor https://www.acfe.com/. #APCF, cu ajutorul Unlock Research a efectuat primul Studiu cu privire la Constientizarea Riscului de Frauda de catre Companiile din Romania 

Cercetarea a avut la baza 4 mari piloni de interes:

  1. Identificarea Fraudelor in randul companiilor din Romania
  2. Mecanisme de control si de prevenire  a fraudei aplicate de companii
  3. Pierderi materiale suferite de companiile afectate
  4. Nevoi pentru prevenirea Fraudelor  

Conform studiului, majoritatea firmelor realizeaza verificari inainte de inceperea unei relatii de afaceri, 61% dintre companii verifica online Registrul Comertului/Ministerului de Finante, si aproximativ 43% cauta referinte online sau din alte surse despre potentialul viitor partener.  

Cu toate acestea, aproximativ 10%  dintre companii au fost inselate in ultimul an de un partener de afaceri.












Cele mai frecvente mecanisme de prevenire a fraudei, utilizate de companii, sunt reprezentate de existenta sistemelor de monitorizare si de instruirea constanta a angajatiilor.

Nevoile pentru prevenirea fraudei in randul companiilor private sunt multiple, 66% dintre acestea isi doresc un acces mai facil la anumite informatii publice ce apartin potentialilor parteneri/clienti.

De asemenea, urmatoarele 3 nevoi au fost mentionate fiecare, in proportie de 30% dintre companiile participante la studiu, acestea considerand ca existenta unei entitati/bloguri online care sa le ofere cunostinte de specialitate pentru prevenirea fraudelor sau a unor resurse gratuite de training pentru angajatii interni ar scadea procentul de a cadea victime ale fraudelor.

Rezumam statisticile prezentate si problemele mentionate de catre companiile participante la studiu, in cadrul concluziilor de mai jos:

27% dintre companii declara ca au avut cel putin o data suspiciuni de frauda cu privire la un furnizor sau partener de afaceri, cel mai intalnit curs de actiune fiind acela de a incheia colaborarea in cazul unei suspiciuni (71%).

In ultimul an:
o 1 din 5 companii a inregistrat cel putin o situatie de frauda
o 12% au platit bunuri pe care nu le-au mai primit
o 9% dintre companii declara ca au fost inselate de un partener, furnizor sau client,
o 1 din 10 companii a facut o plata intr-un cont gresit ca urmare a unui email inselator

Doar 1 din 2 companii dispune de proceduri interne de lucru pentru a preveni fraudele care sunt realizate in cea mai mare parte de conducerea Companiei(73%).

2 din 3 companii verifica datele partenerului la Registrul Comertului/ Ministerul de Finante atunci cand initiaza o noua relatie de afaceri.

Mecanismele alternative utilizate pentru reducerea riscurilor de frauda sunt :

 ✔ sistemele de monitorizare (43%)  

✔ instruirile constante ale angajatilor (42%).

Doar 17% dintre companii folosesc serviciile unei firme specializate in prevenirea fraudelor.

Pentru a isi desfasura activitatea in conditii de mai mare siguranta, majoritatea companiilor considera utila: 

 facilitarea accesului la informatiile oficiale online si costuri reduse: ex. Registrul Comertului, Centrala Incidentelor de Plati, taxe platite si restante - (66%)

 ✔ alte resurse utile ar putea fi o entitate specializata care sa le ofere cunostinte de specialitate
pentru prevenirea fraudelor (32%), 

✔ bloguri/website-uri online cu referinte despre potentiali parteneri (31%) 

✔ existenta unor materiale/ resurse de training gratuite pentru companii si angajati (30%).


Unlock Research este o companie de know-how și cercetare de piață cu capital 100% românesc înființată în 2008, care deruleaza atât proiecte locale cât și internaționale. Unlock este specializată în studii de strategie de brand și marketing cultural, centrată pe descoperirea de insight-uri despre oameni, categorii și branduri care să contribuie la creșterea .Misiunea agenției este să ajute brandurile să crească și să schimbe lumea în bine. https://www.unlock-research.com/